dijous, 24 de novembre del 2011

Receptes contra la fam

Cadascuna de les últimes entrades diu que últimament no escric gaire... I és cert! Raons en sobren, però avui per contra tinc un bon motiu per escriure, la iniciativa #blocscontralafam #blogscontraelhambre promoguda pels blogs Decuina i Baixagastronomia per promocionar el Gran Recapte del Banc d'Aliments: Per si no ho coneixeu demà i passat-demà es recullen a mercats i supermercats de tota Catalunya aliments bàsics com llegums seques, oli, llet, llaunes de conserva de peix i tomàquet natural per a persones amb dificultats.
Molt parlem últimament de la crisi, però sembla a vegades en termes massa macroeonòmics. A dia d'avui hi ha una realitat i és la manca de menjar per a moltes famílies, així que aquestes iniciatives són molt interessants per conscienciar-nos que no gaire lluny d'aquí hi ha gent que no menja, no perquè no vulgui, sinó perquè no pot. Als que som pares, si tenim una criatura que no menja massa, patim, però en el fons sabem que no es morirà de gana. Què passaria si no mengés perquè no tenim res que posar-li a la boca? Una pregunta com aquesta encara es fa més difícil de respondre després de llegir aquesta notícia.
Per això, tot i que normalment quan parlo de menjar és sobretot per esplaiar-me en restaurants que visito, avui faig un petit gir per incloure una recepta. Faré servir tres ingredients dels que demanen: llegums (en aquest cas cigrons), oli i llauna de tomàquet natural.
La meva idea inicial era fer uns cigrons amb gambes, però em semblava que s'allunyava de l'objectiu, així que he optat per un clàssic.

Cigrons amb tripa i cap-i-pota

És curiós perquè tot i que habitualment faig tripa i cap-i-pota, mai havia fet el clàssic. Fins ahir la nit, que com tenia un guisat de tripa i cap-i-pota congelat, vaig pensar que seria una bona pensada fer-ho per dinar. Aquí al costat teniu el resultat (a dins del tupper), i queda lleig que ho digui jo però estava de cine.

Ingredients:
Oli
1 ceba
1 pot de tomàquet natural
1 tall de sobrassada
1 bitxo
10 ml de brandy
400gr de barreja de cap-i-pota i tripa (mig i mig) tallada a trossets petits
1 pot gran de cigrons (sí, els compreu secs i els bulliu, quedarà millor, però normalment no tinc massa temps)

Poseu un pot amb aigua a escalfar, quan estigui bullint, hi escaldeu la barreja de cap-i-pota i tripa durant uns 5 min. Escorreu i passeu per aigua.
En una cassola poseu un rajolí d'oli i sofregiu la ceba picada ben fina, quan comenci a estar cuita, tireu-hi el bitxo. Un parell de minuts després afegiu el tomàquet i deixeu coure. Quan ja estigui cuit i afegiu la sobrassada a trossets perquè es desfaci millor. Aboqueu-hi el brandy (opcional cremar-lo una mica). En aquest moment jo acostumo a treure el bitxo, però això al vostre gust. Afegiu la barreja, una mica d'aigua i deixeu-ho fent xup-xup. Al cap de 10 minuts afegiu els cigrons, i deixeu coure uns 20-25 min més. Aneu controlant que no es quedi sense aigua i ja ho tindreu preparat.
(Jo com ja tenia la tripa i el cap-i-pot fet, ho vaig descongelar i vaig afegir els cigrons, i una mica d'aigua i ho vaig deixar coure uns 20 min)
I per acabar, el més important, col·laboreu demà amb la recollida, no costa res aportar 1kg de qualsevol dels aliments.

PD: A més del blog de Baixa Gastronomia del qual ja us he parlat altres vegades, us recomano també el http://www.decuina.net/ que em va engrescar a participar en això i http://blogs.cuina.cat/olletadeverdures/, tots dos grans cuiners a més de persones molt interessant

2 comentaris:

starbase ha dit...

Bravo i gràcies Maida :)

Cuinagenerosa ha dit...

gràcies per la teva aportació, i felicitats per la recepta, la tripa i cap i pota amb cigrons o els cigrons amb trip ai cap i pota són una de les meves debilitats!